Saturday, November 19, 2011

Ouderwetse Bloemkoolsoep

Bloemkoolsoep
Deze degelijke bloemkoolsoep komt uit het "Kookboek van mijn Moeder". Ik weet nog dat ik het niet graag at omdat er kervel in zat, nu zou ik alles doen om aan verse kervel te geraken. Hier in Spanje is geen kervelzaad te krijgen en ik kan hier enkel af en toe aan de gedroogde variant geraken.

Ingredienten voor de Ouderwetse Bloemkoolsoep
  • 50 gram vetstof, ik gebruik olijfolie
  • 1 grote ui
  • enkele ajuinpijpjes
  • 1 handvol kervel
  • 1/2 bloemkool
  • een paar grote aardappelen
  • peterselie
  • versgemalen zwarte peper en zout
  • laurier en tijm
Bereiding van de Ouderwetse Bloemkoolsoep
  1. Snij de roosjes van de bloemkool en spoel deze, hou apart.
  2. Schil de aardappelen en snij in blokjes, hou ook deze apart.
  3. Giet de olie of andere vetstof in een kookpot en fruit de gesneden ui totdat deze glazig is.
  4. Voeg er de bloemkooroosjes bij en de aardappelen en laat eventjes stoven, roer wel goed.
  5. Doe nu het water erbij plus de laurier, tijm, versgemalen zwarte peper en zout en laat gaar koken.
  6. Steek deze bloemkoolsoep door de passevite of mix deze heel fijn.
  7. Versier met versnipperde peterselie en serveer direct.
SMAKELIJK!

Gerelateerde post :
Soep van Broccoli en Kaas
Soep van Zoete Bataat en Appel